Druhý ročník 2011/12 + výsledky
Milí přátelé
Vítejte ve druhém ročníku soutěže Formule Elastic aneb Auto na gumičku.
Doporučení:
V prvním ročníku dva ze tří oceněných žáků použili stavebnice. Zároveň tam vymysleli nové, nestavebnicové prvky. Nestyďte se je následovat. Vymýšlejte "šílenosti", používejte některé hotové prvky i částečně "opisujte". Konstruktéři ve fabrikách to dělají také tak.
Drobná změna:
Jednu z gumiček TAN 1, která je 150mm dlouhá, vybavíme koncovkami z hliníkové trubičky 4 mm s dírkou 2.1 mm, aby se dobře uchytila.
Nejlepší start do soutěže:
Napsat přihlášku na adresu autonagumicku@seznam.cz a zároveň uvést, kdy byste mohli přijít pro součástky. Já odpovím, vy se krátce zastavíte v SPŠS Betlémské, dostanete pár věcí a pár rad a můžete se pustit do práce.
Hodně zdaru
Jiří Toman
PRŮBĚH SOUTĚŽE
Milí přátelé
Letos se do naší soutěže přihlásilo opět mnohem více zájemců, než nakonec přišlo. A je veliká škoda krásných odměn, které prozatím zůstaly nevyužity a počkají do příštího roku.
A tak na startovní čáru postavili své vozy Ondřej Denk ze ZŠ Veselá, bratři Jakub a Matěj Kučerovi z Waldorfské školy na Dědině a Matouš Kotas ze ZŠ na nám. Svobody.
Po příchodu následovala pohodová hodinka rozježdění a poopravení drobných závad, za pomoci asistentů - Honzy Cahyny Michala Málka - loňských účastníků soutěže a nyní našich úspěšných žáků.
Jízda na přesnou vzdálenost 15 m
- je opravdu zajímavá disciplína, pri níž se ukáže, jak je kdo se svým strojem sžitý. A když vám autíčko příliš nezahýbá, je to výhoda. Odřejovi se podařilo při cvičné jízdě dojet 15 m s nulovou chybou, ovšem při vlastní soutěži přejel o více, než metr.
Jízda na přesnost - (odchylka od lajny ve vzdálenosti 5 nebo 15 metrů)
- a tady vám a všem okolo autíčko sděluje, jak přesně bylo postaveno, jestli se nějak nekroutí, nedrhne a nezahybá. Jasně se ukazuje, že dlouhá autíčka mají výhodu před krátkými. To Ondrovo mělo 35 cm - více, než loni Honzovo a taky s velkou převahou zvítězilo.
Sledovat můžete Matějovo auto:
Jízda na maximální vzdálenost
- Jízdní dráhou byl pás novinového papíru 50 m dlouhý, natažený ve školní chodbě, aby kolečka nezadrhávala mezi kachlíky. (máme rezervy pro příští šampiony, můžeme až na 63m).
Podle pravidel asistenti vraceli neposlušná vybočující autíčka hokejkami zpět do dráhy. Výhodu opět měla dlouhá auta - nevybočují příliš a dobře se vrací.
A tak se opět podívejte. jak bojovalo Ondrovo auto:
http://youtu.be/nnkWuNjYzh0
Provedení závodních strojů
A tady je to Ondrovo:
Na první pohled je patrné, že Ondra vyrobil konstrukci podobnou té loňské Honzově - gumička je napínána režnou nití přes dvě kladky.
A pojďme si všimnout detailů:Dva podélné nosníky udělané z lega jsou dosti tuhé a to je dobře. Kolečka z cédéček jsou vystředěna kolečky z laga, které zapadají do prolisů cédéček. uchycení gumičy je vtipně řešeno utažením mezi dva kousky Merkuru. Délka auta mu značně pomohla k přesnosti jízdy. Vytknout by se dala ta zadní kolečka z Merkuru. Cédéčková by měla menší ztráty.
- Bratři Matěj a Jakub
Promiňte, obrázek nejde postavit na výšku (zatím)
Délku, potřebnou pro gumičku s provázkem vyřešili kluci na výšku. Ve spojení s malou vzdáleností mezi nápravami to přináší nestabilní, těžko ovladatelné autíčko. Kola auta jsou velice těžká, navíc přední náprava trochu drhla - Auto vlastně soutěžilo s mírně zataženou ruční brzdou.
- Matouš
Matouš přišel s nápadem navíjet gumičku na hřídel třením - tím ušetří její délku protože nepotřebuje žádné oko. Matouš neváhal upravovat díly Merkuru pro své potřeby. Bohužel, vozíček byl krátký, převracel se, nebyl tuhý, zadní kolečka z Merkuru příliš malá. Cédéčka byla vtipně vystředěna pomocí koleček s pryžovými nákružky.
CO PŘINESL DRUHÝ ROČNÍK ?
Pro přesnou jízdu je jasně třeba, aby autíčko bylo dlouhé.
Kolečka úzká, lehká, většího průměru - cédéčka jsou výborná.
Výhodné je propojení gumičky s provázkem.
Merkur s legem se dobře snáší.
TIP pro příští rok:
Pro přesné nasměrování autička by bylo dobré něco jako muška na pušce.
HODNĚ ZDARU VŠEM NÁSLEDOVNÍKŮM
přeje Jiří Toman