První ročník soutěže
První ročník soutěže
FORMULE ELASTIC
(Auto na gumičku)
Milí přátelé
Soutěž proběhla podle plánu !
Nejprve však krátce popíšu, co předcházelo:
Do soutěže se přihlásilo 25 žáků ZŠ z Prahy, z některých škol jednotlivci, z jiných skupiny. Na první ročník by to byla velice slušná účast. Několik dní před soutěží ovšem začalo hromadné odhlašování: „Nestihli jsme…, nejezdí nám to…, jsem nemocen…“ Odhlásit se chtěl i velice úspěšný vítěz letošní soutěže! - naštěstí jsem měl možnost s ním mluvit osobně, a tak přišel, viděl, a zvítězil!!
A ve středu 13. dubna krátce před desátou stáli na startu ve školní tělocvičně tři soutěžící se svými báječnými stroji. Jejich auta byla výborná, ale některá řešení byla přehnaná a my se z nich můžeme poučit.
První tři formule elastic
Na úvod je potřeba říci, že středoškoláků se přihlásilo mnohem méně (i když ústně slibovali) a tak tento rok se soutěž na ČVUT nekonala. Tím pádem vznikl problém pro disciplínu „Maximální ujetá dráha“, která se měla konat na pruhu linolea na školní (dlaždičkované) chodbě. Linoleum – společné pro naši školu a ČVUT prostě nebylo. Naštěstí pro letošní soutěž pouze jedno auto narazilo na druhém konci tělocvičny do zdi a jeho maximální ujetá dráha je 22 metrů + odhad. V příštím roce dráha samozřejmě bude!
Průběh soutěže:
Po zahájení začala volná hodinka, kdy si všichni (včetně asistentů) zkoušeli nasadit auto na start aby jelo co nejpříměji, vyzkoušeli si korigování vozítka floorballovou hokejkou a natočení gumičky tak, aby jejich formule dorazila co nejtěsněji k hranici 15m.
Během této hodiny také vyplynula malá úprava pravidel soutěže: V každé disciplíně budou dvě jízdy. Počítá se samozřejmě lepší výsledek.
Příprava na soutěž
1. disciplína: Jízda na přesnou vzdálenost (15m)
Zde se projeví, jak je kdo se svým strojem sžitý! Stačí půl otáčky navinutí gumičky více, nebo méně a zaručeně někdo jiný se k hranici 15 metrů přiblíží více.
Na startu Michal Málek a jeho „Deskomobil“
A nyní Michalova jízda, při níž překročil hranici 15m o 34cm a skončil jako druhý.
http://www.youtube.com/watch?v=Vb_6WgEwgTs
2. disciplína: Jízda na přímost směru
V této disciplíně se projeví přesnost výroby (viklavá kolečka, křivé nápravy) a malá tuhost celého autíčka (které se po natočení gumičky deformuje).
Na videu můžete sledovat Michala Málka a jeho vybočení už na 6,5m (3. místo).
3. disciplína: Jízda na maximální ujetou dráhu
V této hlavní disciplíně se projeví téměř vše – jak kdo využil energii gumičky, kde co tře a brzdí, nepřesnosti výroby, které vedou k zakřivování dráhy – tím k její korekci hokejkou čímž se ujetá dráha zkracuje o 1 metr za jednu korekci.
Na prvním videu vidíte vítězného Honzu Cahynu, který korigovat nemusel a ujel přes celou tělocvičnu – 22m + odhadnuto dalších 6-7m.
http://www.youtube.com/watch?v=jxI0AnTfJPM
Na dalším snímku je Dan Richtr, který musel dvakrát zasahovat a tím mu byla naměřená dráha snížena z 20,6m na 18.6m
http://www.youtube.com/watch?v=9OnNpSs0x9c
4. Disciplína - Technické provedení
A zde se podívejme na jednotlivé stroje a popišme si je. Rozdíly jsou obrovské a naznačují možné varianty příštích řešení.
Nejprve úspěšná formule Honzy Cahyny:
Výborná, tuhá konstrukce z Merkuru
Napínací mechanismus vedený přes kladku !
Zátěž na zadní, hnací nápravě - kola neproklouznou.
Snadné navíjení - umožňuje přesné napnutí gumičky tahem
Promyšlené uchycení kol - nehází.
Zcela právem Honza vyhrál i v této disciplíně!!
XXX
A nyní lehoučká konstrukce Dana Richtra:
Klady: Jednoduchá, lehounká konstrukce vyrobená z mosazného drátu. Uchycení zkrucované gumičky do V ! Gumička na obvodu hnacího kola - proti prokluzu. Jedno valivé ložisko.
Zápory: Deformace drátu po napnutí. Vůle v kolečkách bez valivého ložiska. - Je těžké uhlídat smět jízdy!
XXX
A nakonec mohutná konstrukce Michala Málka:
Použita stavebnice Canex - málo tuhá, hřídel se prohýbá.
Překvapivé provedení kol z vinilových desek - myšlenka výborná ( malý valivý odpor, velká dráha na jednu otáčku)
Šikovně provedené napínání -viz video
Šikovné upnutí kol.
Jako celek nestabilní
Pojďme se nyní podívat na funkci mechanismu Martina Cahyny - vítěze soutěže:
. . . . . . . . . . http://www.youtube.com/watch?v=HY3rSO6ws8M
Výborná myšlenka - napínat gumičku po celé její délce. Je mnohem výhodnější napínat celou délku silou F, než dvě poloviny délky l silou F. Matematicky je práce gumičky stejná -
A = F x l nebo A = 2F x l/2 ale dvojnásobná síla způsobuje prokluz koleček při startu. Řešení s kladkou je skvělé, jinak by auto bylo příliš dlouhé.
Tabulka výsledků soutěže:
Jméno Škola. . . |
Jízda na vzdálenost 15 metrů - odchylka |
Jízda na přímost (m) |
Jízda na max. vzdálenost (m) |
Konstrukční provedení |
Jan CAHYNA ZŠ K Dolům P-4 |
22cm 1 40cm |
15,1m 22m + 7odhad 1 |
22m+ 5odhad 22m+ 8 odhad 1 |
1 |
Michal MÁLEK ZŠ K Dolům P-4 |
340cm 34cm 2 |
6,5m 3 5,8m |
15m 3 14,6m |
3 |
Dan RICHTR ZŠ nám. Interbrigády P-6 |
mimo mimo |
3,2m 13,6m 2 |
14,7m 19,6m 2 |
2 |
Předání odměn
Zde je potřeba znovu vyzdvihnout a poděkovat Strojní fakultě ČVUT, která na odměny přispěla částkou asi 3000Kč. Jako odměny kluci dostali posuvná měřítka (za účast) a dále kutilské pomůcky do dílničky a šikovné věci na kolo. Věřím, že všchni byli spokojeni a rádi budou vzpomínat. a Dan Richtr - z osmé třídy se za rok objeví na soutěži s novým, báječným strojem.
Budu se těšit na Dana i na všechny další kutily a jejich stroje.
Na viděnou se těší
Jiří Toman
Dan Richtr . . .Michal Málek . Honza Cahyna
PS: Zbývající fotografie budou umístěny ve fotogalerii JT